A közületek energia árai az elmúlt időszakban akár 10szeresére is nőhettek. Ahol évente 100-200millós energiaszámlák vannak télen, szinte elhanyagolható költségért 10-20millió forintos beruházással meg lehet takarítani komolyabb összegeket is. Még akár 50 éves fűtési rendszerek esetében is el lehet érni jelentős megtakarítást kisebb gépészeti beavatkozásokkal. Volt olyan ügyfelünk, akinek az első télen megtérült a befektetése.
Budapesten például sok cég gázfűtéssel, vagy távfűtéssel oldja meg az irodák, raktárak, hotelek, lakóparkok fűtését. A korábbi olcsó és praktikus gázfűtés szerte az országban elterjedt. Az utóbbi időben azonban egyre több helyen geotermikus fűtésre térnek át, illetve hőszivattyút használnak.
Nézzünk egy elképzelt rendszert, ami nincs nagyon elrugaszkodva a valóságtól.
Minden egyes gyártó igyekszik eladni a saját vezérlőrendszerét a vevőnek. Tehát ha veszel 2db X márkanevű hőszivattyút, akkor ahhoz neked eladnak egy speciális X-hez kifejlesztett hőszivattyú vezérlőt. Ha nem csak hőszivattyúd van, akkor az Y márkanevű gázkazánjaidhoz adnak neked Y vezérlőt.
X és Y vezérlő ára milliós nagyságrend. A beüzemelési költsége is tetemes. Ahhoz, hogy beüzemeljék ki kell hívni az X cég beüzemelőjét, meg az Y cég beüzemelőjét. Ha a két rendszer két teljesen különböző épületrészre/tartályra dolgozik és sincs közös része a rendszernek, akkor nincs nagy probléma. Mindkét cég beüzemeli a saját rendszerét. Benyújtják a számlát és elköszönnek.
Akkor jön a meglepetés, hogy ha nem úgy működik a rendszer, ahogy elvárnánk. Például lehetséges, hogy 1-2 fokkal magasabb a hőmérséklet, mint amit szeretnénk, vagy nyáron 1-2 fokkal hidegebb. Ez akár 10%-os energiapazarlást is jelenthet. Ilyenkor felhívjuk az X céget, ahol jó pénzért 1 hónap múlva esetleg kijönnek a helyszínre, ránéznek, valamit állítanak, aztán vagy jobb lesz, vagy nem. Következő lépésként, megkérdezzük, hogy esetleg nincs-e valami okostelefonos applikáció, amin keresztül lehetne állítani a rendszeren, hogy mi is bele tudjunk nyúlni. Vagy van, vagy nincs. Az is lehet, hogy nem engednek hozzányúlni a rendszerhez, mert félnek, hogy elrontjuk és akkor nincs garancia. Az is lehet, hogy a gépészeti térben van egy érintőkijelző és ott lehet állítgatni dolgokat. De a gépészeti tér általában pincében, padláson, vagy külön épületben a „világ végén” van, nincs kedve a megrendelőnek minden nap odamenni és állítani rajta. Ami a legszomorúbb, hogy a 21. században még mindig vannak olyan rendszerek, hogy távolról nem tudják megállapítani a lehetséges hiba okát, még csak tippelni sem tudnak. Persze nem is érdekük, hogy távolról „megjavítsák” a rendszert, mert több pénzt lehet kérni azért, ha kiküldenek egy mérnököt a helyszínre. Ha más cég hozzányúlna a rendszerhez, ugrik a garancia. Nincs is más cég amúgy, mert csak néhány cég foglalkozik vele kizárólagosan országon belül. Nekik milliónyi projektjük van és sorban állnak náluk a felhasználók időpontért.
Arról ne is beszéljünk, hogy mi van, ha vegyes rendszer van, vagyis X és Y vezérlőnek össze kéne dolgozni. Ez nem igazán szokott sikerülni. Megy az egymásra mutogatás. Egyszerre kellene kihívni a két cég szakembereit, de nincs olyan időpont, ami mindkét cégnek jó lenne, csak fél év múlva.
Szóval akkor mire van szükséged?
Egy olyan okos rendszerre, ami 1 rendszerbe fog össze mindent. Távolról könnyedén rá tudsz nézni, mi a baj. Átlátható felülete van, amit az igényedre lehet szabni. Hibaüzeneteket küld érthetően, magyar nyelven. Ha a karbantartónak szól a hiba, akkor neki küldi. Ha a gyártónak szól, akkor neki. Te, mint felhasználó tudsz állítani az okostelefonodon bizonyos paramtereket és ezen paraméterekkel nem rontod el a rendszert. A gépházba csak akkor kell bemenni, ha nagyon szükséges. Statisztikai adatokat gyűjt a rendszer működéséről, meg tudod nézni, hogy tavaly télen, mikor ugyanennyi fok volt kint, mennyi volt a napi fogyasztás és össze tudod hasonlítani az ideivel.
A végére hagytam a legfontosabbat. A Loxone okos rendszer programja a te kezedben van. Vagyis, ha nem vagy elégedett az X céggel, mert nem jól állnak hozzád, akkor a garancia idő lejárata után lecserélheted egy másik cégre, mert sokan értenek hozzá. Bele tud nyúlni a programba más is és ki tudja javítani azokat a hibákat, amint X elkövetett.
Ezért jó a Loxone rendszer. Egységes, átlátható felületen látod a teljes épületed, gyárad, hoteled. Sőt, ha 10 épületed van, azt is lehetséges 1 felületen megjeleníteni. Nem kell heteket várnod, hogy kimenjünk a helyszínre, ha valami nem jó és szeretnéd, hogy változtassunk rajta. Sőt távolról is tudjuk biztonságosan programozni, szóval, ha pontosan elmondod, mit szeretnél változtatni, az esetek 95%-ban nem kell kimenni a helyszínre programozni.
Nézzünk egy másik elképzelt esetet.
Az épületed fűtési rendszerét 1970-es években készítették. Vastag vascsövek, nagy vasradiátorok, hatalmas szivattyúk, nagy tartályok és gáz/távfűtés van.
Lehet ezen a rendszeren okosítani?
Természetesen.
Lehet utána energiát megtakarítani?
Igen, sok energiát lehet megtakarítani.
Szükséges a gépészetben nagy változtatásokat tenni?
Nem feltétlen szükséges, ha mégis, akkor a beruházás 2-3 éven belül megtérülhet.
Kimegyünk a helyszínre, bejárjuk a helyi üzemeltetőkkel, szakemberekkel. Összeírjuk mi az, amit jelenleg be lehet vonni okos rendszerbe, illetve mi az, amin még fejleszteni lehetne. Konzultálunk más gépészeti és villamos tervezőkkel, kivitelezőkkel a legjobb megoldás érdekében. Felmérjük, hogy hol van túlfűtés, illetve hol van túl hideg. Megbeszéljük azt, hogy az egyes épületrészek milyen funkciókat töltenek be, milyen fűtési igény van. Mikor van szükség használati melegvízre. Elkészítjük az okos vezérlő szekrényt dokumentáltan és átadjuk. Segítünk a helyi üzemeltetőknek, szakembereknek a bekötésben, kábelezésben. Felprogramozzuk a rendszert, a biztonságos működés érdekében folyamatosan monitorozzuk. A nagymértékű eltéréseket azonnal email-ben jelezi az okos rendszer. Az üzemeltetők számára képzést nyújtunk, hogyan lehet az okos rendszer különböző paramétereit megváltoztatni a helyi viszonyok figyelembevételével. Amennyiben szükséges többször is kimegyünk a helyszínre és ellenőrizzük a rendszer helyes működését, finomítunk a programozáson, további funkciókkal bővítjük a rendszert. A régi rendszer felmérését érdemes a téli fűtési időszakra időzíteni és akkor a fűtési szezon végén már neki is lehet látni az új rendszer fejlesztésének, beszerelésének.
Karbantartási szerződést is szoktunk kötni és akkor a garanciaidő lejárata után is mindig készenlétben állunk, hogy fejlesszünk, finomítsunk a rendszereden.
Következő cikkünkben konkrét spórolási tippeket adunk, megnézzük milyen megoldásokat lehet alkalmazni közületeknél.